Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Home office Pilates módra

Tavaly március óta nagyot fordult velünk a világ, és rengeteg olyan változáshoz kellett alkalmazkodnunk, melyeket előtte még csak elképzelni sem tudtunk. Gondoltad volna, hogy ilyen hosszú ideig nem fogsz tudni beülni egy munka utáni kávéra a barátaiddal? Vagy hogy a péntek esti koktélpartik is teljesen felejtősek lesznek hosszú, nagyon hosszú ideig? Nem hiszem. Ezeket már így vagy úgy, de bizonyára elfogadtad, sőt azóta már talán fel is hörpintetted azt a jól eső kávét az egyik napsütéses délután kedvenc kávézód teraszán.

Az egyik legnagyobb kérdés természetesen az volt, hogy hogy fogunk így bejárni dolgozni. Szerencsére a legtöbb olyan cég, ahol csak lehetséges volt és módjukban állt ezt biztosítani az alkalmazottainak, átállt a home office munkavégzésre. Ennek egy évvel ezelőtt valószínűleg még ujjongva örültél és annak pozitív hatásait csillogó szemekkel képzelted magad elé: ébredés legkésőbb 7 óra 55-ig, reggeli a gép előtt, ebédidőben egy kis sorozat nézés, és hát őszintén, bele kell férnie még egy két apróságnak az időbe munka mellett is, ugye? Tagadhatatlan hogy rengeteg előnye van az otthoni munkavégzésnek, és azt hiszem

rengetegen bebizonyítottuk munkaadóinknak, hogy minőségi és értékes munka ugyanúgy elvégezhető otthonról is, akárcsak az irodában. 

Mivel a mi szemléletünknek az egészséges életmód a fő mozgatórugója, nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy mennyi negatív hatása lehet annak, amit az elmúlt egy évnyi ülőmunka és a mozgásszegény életmód okozott, ha nem figyeltél erre kiemelten. Bezártak a konditermek, többször volt kijárási korlátozás, itt volt az esős ősz, a hideg tél, és a tavasz is még csak most kezdett el kibontakozni úgy igazán. Megszűnt a reggeli munkába járási rutin (ez leginkább a tömegközlekedőkre vonatkozik), amivel jó esetben járt egy kis séta is azelőtt. Az ülőmunkának alapvetően is komoly következményei lehetnek, ha nem tartunk be bizonyos szabályokat. Fontos tehát észrevenni, hogy

most kétszeres erővel kell gondolkozni azon, mi mindent tehetsz az egészségedért. 

Korábban írtunk már róla, hogy mennyire fontos a mentális egészségünkkel való törődés. Magányosan, társasági élet hiányában nagyon könnyű depresszióba, levertségbe, állandó fáradtságba hajszolni saját magunkat. Ha viszont egy olyan sportot űzöl, amit nem nyűgnek, sokkal inkább "szerelemnek" érzel, az jelentős endorfint szabadít fel, növeli a hatékony koncentrációt, és természetesen sikeresen csökkenti a rengeteg felgyülemlett stresszt is.

Ennél fontosabb pedig nincs a jelenlegi helyzetünkben. Miért is lennél saját magad ellensége, nem igaz? 

Az oltások rohamos növekedésével szépen lassan kezd minden a régi lenni. Tapasztalataink alapján a cégek még óvatosak, és sokan még mindig otthonról dolgozhatnak, bár egyre gyakoribb, hogy néhány napot már az irodában kell tölteni. Hogy milyen nagy a különbség két ilyen nap között, azt minden bizonnyal a saját bőrödön tapasztalod és pontosan tudod, mi az amit szeretsz benne, és mi az, ami esetleges negatív hatással van az életedre.

Arról, hogy mennyi kárt tud okozni a rengeteg ülőmunka, ódákat lehetne zengeni. Bele sem merek gondolni, hogy 10 emberből hányan tennék fel a kezüket arra a kérdésre válaszolva, hogy óránként felállnak-e egy kis átmozgató tornára akkor, amikor otthonról dolgoznak. Az ingerszegény környezet miatt nagyon könnyű beletemetkezni a munkába és csak gépiesen csinálni, hogy aztán esetleg egy kis lazítás is beleférjen majd a nap vége felé.  

Ez a különbség az irodában, és otthon végzett munka között. Az irodában ott van a "csorda szellem"  (bár ez nem a legszebb kifejezés, de így van) és megvannak bizonyos berögzült szokások, amik azért viszik előre valamilyen szinten a napot. Rengetegen járunk el a közeli étkezdébe közösen, ott vannak a közös apróbb-cseprőbb öt perces szünetek, felállunk különböző megbeszélések és meetingek miatt, tehát mozgásban vagyunk és nem feledkezünk bele órákra a dolgainkba. Egészen más szinten van a kreativitásunk is, szemben azzal, amikor magunk vagyunk vagy épp telefonon kell lebonyolítani minden fontos dolgot.

A szociális nyomás hiánya a legnagyobb ellenségünk az otthoni munkavégzés során. Nincs az a kényszer, hogy "jól nézzünk ki", nem kell a smink, a csinos ruha, kicsit végre elengedhetjük magunkat. Nem kell a fancy ebéd, végre lehet falni az egészségtelenebb dolgokat is, mivel nincs, aki kérdőn vonja fel a szemöldökét a látványon. Mi ez, ha nem a totális kényelem? Egy kicsit már-már olyan, mint egy félig kivett szabadság, csak épp dolgozni kell. Szabadok vagyunk, de másképp.  Eleinte tényleg szuperül hangzik és nem állítom, hogy nem tesz jót a léleknek egy ideig, de már az első pillanattól sejlik, hogy

nem lehet ezt "büntetlenül" megúszni, és bizony meg fognak jelenni a plusz kilócskák ott deréktájon.

Annyira egyszerű, ám mégis fantasztikus kis eszközökről van itt szó, hogy csakis óriási lelkesedéssel tudunk róluk beszélni. Sokszor nem is gondolnád, mennyire könnyű rálépni az egészségesebb életmód útjára, ha megvan a megfelelő szakmai támogatásod hozzá. Ezek az eszközök többféle módon használhatóak, és számos izomcsoportot át tudsz majd mozgatni a segítségükkel. A Youtube videók tárháza végtelen, illetve természetesen bármikor szívesen állunk rendelkezésedre, ha kérdéseid merülnének fel a használatukkal kapcsolatban.

Miket is javaslunk tehát a kezdetekhez?

1. Mini Erősítő szalagok

Mivel egy ilyen szettben öt különböző erősségű szalagot találsz, önmagad előtt is célkitűzéseket állíthatsz fel és haladhatsz kezdetben a legkönnyebbtől, egészen a legnehezebbig. A fokozatosság elve természetesen itt is nagyon fontos, így ha most kezded az aktívabb mozgást, nem szabad egyből a legnehezebbel indítanod, mert sérülésveszélyes. Ideálisak általános erőnövelés és kondicionálás szempontjából is. Mindegyik szalag átmérője 35 cm, és felhasználható a boka, a combok, a karok köré felhúzva, valamint nyújtási gyakorlatok esetén egyaránt. Ez utóbbiról pedig tudjuk, hogy minden edzés elengedhetetlen része, így erősen ajánlott a használatuk.

Segítségképpen pedig itt van egy szuper videó, ami tökéletes sorozatot mutat be egy medium szalaggal:

https://www.youtube.com/watch?v=MgKnTOgm5uU&feature=emb_title

2. Csukló/Boka súlyok

Mind az alsó, mind pedig a felsőtest edzésére kiválóak ezek a súlyok, hiszen növelik az edzés hatékonyságát. Egy idő után pedig biztosan változatossá akarod majd tenni az otthoni gyakorlatokat, hiszen ahogy haladsz előre újabb és újabb kihívásokra lesz majd szükséged ahhoz, hogy fejlődj. A dupla rögzítő rendszernek köszönhetően a súlyokon található csatok teljesen dörzsölés mentesek, és egyáltalán nem okoznak semmilyen kényelmetlenséget az edzés során. A régi klasszikus fél literes üveggel való megoldás is jó lehet, viszont ez esetben nem oszlik el a súly, ami egy idő után biztos, hogy kényelmetlenné fog válni számodra. Ezekkel a súlyokkal gyakorlatilag bármilyen videóra edzhetsz, ami szimpatikus. A lényeg, hogy ha előtte nem edzettél rendszeresen, akkor ebben az esetben sem érdemes a legnehezebb súlyokkal indítani. A fejlődés miatt viszont később mindenképpen javasolt a következő szint kipróbálása is.

3. Masszázshenger

Ez az az eszköz, amit konkrétan kötelezővé tennénk minden olyan háztartásba, ahol kicsit is foglalkozik valaki a testével. A merev izmokat gyönyörűen lazítja, enyhít a különböző hátfájdalmakon, és tökéletes lenyújtó-eszköz minden egyes sportolás után. Segít, hogy ne alakuljon ki durva izomlázad és amikor kell, akkor pedig stimulálja izmaid arra, hogy ne tunyuljanak el teljesen. Nem kell hozzá külön edzésprogram, hogy bármikor előkapd az ajtó mögül és gyorsan átmozgasd a tested ezzel az eszközzel. Hozzáteszem, ajándéknak is tökéletes, szerintem nincs olyan aki ne örülne egy ennyire praktikus és hasznos eszköznek.

Néhány tippet videóban is megnézhetsz:

https://www.youtube.com/watch?v=2NOjstmCWxk

4. Masszázsgolyó szett

Ezeket a kis kézbe való fitnesz labdákat úgy fejlesztették ki, hogy alkalmas legyen az izmok fejlesztésére és erősítésére az alkarnak, a kézfejnek, a csuklónak és az ujjaknak egyaránt. Enyhítik az ízületi fájdalmakat és a merevséget. Ez egy olyan eszköz, amit gyakorlatilag akár ülve, a monitor előtt is használhatsz a stressz levezetésére is. A három különböző színű masszázsgolyó három szintet jelent. A kék a könnyű, a zöld a közepes, a szürke pedig az erős. Pár perc alatt meg fogod tapasztalni, hogy nem is olyan egyszerű ezekkel a gyakorlatban, és bizony nagyon gyorsan el lehet fáradni használatuk során.


 

5. Egyensúlyozó félgömb

Egy igazi különlegesség ez az eszköz azoknak, akik még változatosabbá szeretnék tenni edzésprogramjukat.  A terméket úgy tervezték, hogy segítse az core izmok, így a has, a hát és a medence erősítését, azáltal, hogy új kihívások elé állítja használóját számos saját testsúllyal végzett gyakorlat esetén. Az egyensúlyozó félgömb ezen felül hozzájárul az egyensúly javításához, amely segíthet az alakformálásban és a testtartás korrigálásában.

A félgömböknek van egy sík talp része, valamint egy félgömb felülete, amely kicsi tüskékkel borított, mely lehetővé teszi, hogy különféle nehézségi fokokon használd a terméket, attól függően, hogy a talp vagy a félgömb oldalával felfelé teszed le.

6. Pilates Soft Ball

A legtöbb olyan Pilates órán, ahol matrac is szükséges, soft ball-t, vagy másnéven over ball-t használnak segítségképpen a talajtorna gyakorlatokhoz. A soft ball fokozza a Pilates edzés hatékonyságát és segít az erő, kitartás és koncentráció fejlesztésében. Nem utolsó szempont az sem, hogy elősegíti a relaxációt és a koordinációt. Az ellenállás miatt még nagyobb kihívássá tehetik az edzést: használd támaszként a hát alsó része alatt vagy tedd térdeid / bokáid / kezeid közé. A soft ball-ok egyaránt tökéletesek Pilates stúdióban való, és akár otthoni használatra is.Többféle méretben kaphatóak, választásuk egyéni preferencia kérdése.

Ezek az eszközök tökéletes kiindulási alapul szolgálnak ahhoz, hogy a mindennapi rutin részeként szépen lassan különböző gyakorlatokat tudj beiktatni. Láthatod, hogy vannak, amiket akár még a monitor előtt ülve is elvégezhetsz és vannak, amik kicsit több kreativitást és nagyobb erőkifejtést igényelnek. A lényeg valójában az, hogy csináld a gyakorlatokat és kezdd el minél hamarabb. Abban az esetben, ha már visszatértél az irodába, akkor sincs kizárva hogy egy kis egészségügyi pihenő keretében az egyik szabad meeting szobában elvégezd ezeket a rendkívül hasznos gyakorlatokat. Ha pedig már rég felvetted a gyeplőt és még ennél is többre vágysz, akkor a Pilates számos kreatív eszközzel és gyakorlattal tudja támogatni a fejlődésedet. Érdemes kipróbálni gépekkel is ezt a gyönyörű sportot, mi garantáljuk Neked, hogy rabul fog ejteni és nagyon hamar látványos változásban lesz részed.

Tartalomhoz tartozó címkék: Kezdőknek Pilates hatásai