Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

A pilates és az egyensúly

 

Míg gyermekkorban az egyensúlyunknak szinte semmi sem szab határt, addig ez felnőttként már nem teljesen igaz. Viszont a pilates ebben is segíthet, már néhány hetes rendszeres pilates után észrevehető a javulás más sportágakban vagy edzés fajtákban történő gyakorlás során, valamint olyan gyakorlatok végzésekor, melyekben korábban meginogtál, semmiségnek fog tűnni.

 

Mit is értünk egyensúly alatt?

Az egyensúly egy támogatási alapon a gravitációs vonal megtartásának képességre utal, az egyensúly fenntartásának képességére. Ezt 3 érzék befolyásolhatja: látás, érintés és hang.

A szemek folyamatosan továbbítják az információt az agyba.
A hallás segíti az agyat a mozgás mérésében.
Az érintés révén az idegek kommunikálnak az aggyal a test helyzetéről.

Ezt követően az agy visszajelzéseket küld az izmoknak, hogy azok alkalmazkodjanak összehúzódás vagy ellazulás által. Hihetetlen, de 300 különböző izmot használunk az egyensúly megteremtése érdekében csak az egyhelyben álláshoz.
A pilates gyakorlatok az izomerő, állóképesség és a rugalmasság növelésére, valamint a testtartás és az egyensúly javítására lett tervezve.

 

 

Az egyensúly 2 típusa:

Állandó (statikus) egyensúly: az egyensúly megtartásának képessége egy pozícióban

Dinamikus egyensúly: az egyensúly megtartásának képessége különböző pozíciók közötti mozgás közben

Mind a statikus és dinamikus egyensúly megköveteli azt, hogy a test gravitációs központja igazodjon a támasz alapjához. A gravitációs központ vagy a súlypont a köldök alatt található, pontosan a test közepén.

 

Hogyan változik az egyensúlyérzetünk az idő elteltével?

Emlékszel, hogy gyerekkorodban, hogy szökkentél járdakőről járdakőre, vagy hogy ugrottál át egy árkot anélkül, hogy elgondolkoznál volna rajta, nos felnőttként jobban elgondolkodik az ember, hogyan is kivitelezze a mozgást és az esés veszélyének lehetőségét is fel kell mérnie. Az esés kockázata aggodalomra ad okot az idő elteltével. Az egyensúly javítása az idősek esésének megelőzése szempontjából egy elsődleges cél. Az esést befolyásoló fizikai tényezők a következők: alsó végtagi izmok gyengülése, a járás képességének és az érzékszerv szabályozásának csökkenése, valamint a statikus és dinamikus egyensúlyérzet csökkenése. Azon idősebb felnőtteknél, akik kevésbé aktívak, vagy fizikailag inaktívak nagyobb az egyensúlyhiány valószínűsége mivel az alsó végtagok izmai elgyengülnek és a reakció idő is lelassul. Megannyi tanulmány által bebizonyosodott, hogy több hetes pilates alapú mozgásprogram elvégzése után az idősebbeknek hatékonyan javult a statikus vagy a dinamikus egyensúlyuk, emellett a hajlékonyság, a reakcióidő és az izomerő is. Az eredmények azt mutatták, hogy a pilates által megihletett edzéstervet biztonságosan végre lehet hajtani az idősebbekkel is, így eljutunk a rendszeres testmozgás fontosságához.

 

 

Miért a pilates?

Az izmok elkülönített edzésén alapuló hagyományos ellenállási gyakorlatokkal ellentétben a Pilates gyakorlatok holisztikusabb megközelítést igényelnek, és több izomcsoport aktiválását és koordinálását igénylik egyszerre. A pilates gyakorlatok nagyobb gondolkodást és koncentrációt igényelnek, mint más ismétléseken alapuló edzésformák, ami természetesen hozzájárul ahhoz, hogy az elme aktív és éber maradjon. Itt nem csak a mozdulat sorozatot kell megtanulni, de a koncepcióját is. Például egy lábon egyensúlyozva csukott szemmel több egyensúlyt igényel, mint nyitott szemmel, viszont a végtagok lassú mozgatásával és az erő központ fenntartásával az egyensúly gyorsan javul. Egyes gyakorlatok összetettebbek, mivel az egyszerű fizikai mozgástól egy valamivel komplikáltabb koncepció bevezetésén alapulnak. Az elme és a test együttes működése adja meg a koordináció alapját és a pilates ezt mutatja be nekünk gyakorlatai során. A koordináció kulcsszerepet játszik a gyakorlatok folyamatosságában és segít összpontosítani arra, hogy a test egészét, minden egyes kis részletét egyben megdolgoztassuk ahelyett, hogy a test egyes részeire külön-külön koncentrálnánk. A legjobb dolog a pilatesben, hogy bármely korcsoport és bármilyen erőnléti szintű személy számára megfelelő és gyakorolható a mozgás módosításainak lehetősége miatt.

Most már láthatjuk, hogy hogyan is javul az érzékelő rendszer olyan testmozgás által, mint a pilates és akkor most nézzük meg, azokat az eszközöket, melyek segíthetnek a jobb egyensúly elérésében:

A pilatest az alapizmok erősítésére tervezték. Egy testreszabott pilates edzésprogram segítségével erős mag izomzatot lehet felépíteni, ez javítani fogja a törzset. Erre különféle eszközöket lehet használni, mint például a reformer, cadillac, szék, egyensúlyozó félgömb, valamint különféle labdák. Ezen instabil eszközök használata során viszont nagyon fontos a kitartó kemény munka a test stabilizálásához. A gyakorlatok enyhítésére vagy a kihívást kedvelők részére a nehezebbé tételére a gépek rugó ellenállása szükség szerint állítható.

 

      

   

 

Tartalomhoz tartozó címkék: Pilates hatásai