Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

A pilates 6 alappilére

 

Már egy korábbi blog bejegyzésünkben (Mi is a pilates?) megemlítettük, hogy a pilates 6 alappilléren nyugszik és ebben a cikkben kicsit részletesebben bemutatjuk ezeket. Sokan nem adnak jelentőséget ezeknek, viszont ezek összese igen is a pilates magja. Az összes pilates gyakorlat erre a hat nagyon fontos alapelvre épül, amik nélkül a pilates igazából „csak” torna. Akkor lássuk is, mik teszik a pilatest azzá, ami.

 

 

1. Koncentráció

A tudatos mozgás kulcsa, hogy odafigyeléssel végezzük a gyakorlatokat.
Akkor végezzük jól a gyakorlatokat, ha nincs időnk semmi másra gondolni csak azok kivitelezésére. Összpontosítanunk kell izmainkra és azok mozgására, hogy minden egyes gyakorlat során érezzük őket feszülni, nem pedig csak fejetlenül vagy lendületből csináljuk a mozdulatokat. Az edzés akkor a leghatékonyabb, ha a teljes tudatunkkal jelen vagyunk ennek időtartama alatt. Nem véletlenül sorolják a pilatest és a jógát is a napjainkban egyre népszerűbbé váló test-elme, avagy tudatos mozgásformák közé, mivel mind a kettővel jelen kell lennünk, hogy helyesen csináljuk. Mind emellett a koncentráció segít a test irányításában, amit jobban kifejtünk a következő pontban.

 

2. Kontroll

Szellemi és fizikai irányítás. Az izmok irányítása, a mozgás összekoordinálása, a légzés koordinálása.
A kontroll szoros kapcsolatban áll a koncentrációval, mivel koncentráció nélkül nincs kontrol és a gyakorlatokat kontrollal kell kiviteleznünk a maximális hatékonyság elérése, valamint biztonságos és sérülés mentes edzés érdekében. Mind szellemi és fizikai fegyelemre szükségünk van, hogy erősen összpontosítani tudjunk a gyakorlatok folyamán a mozgásunk koordinálására és az egyensúlyunk megtartására a tökéletes kivitelezés végett. Ezért is nevezte el kontrologiának a módszerét Joseph Pilates. Szintén teljes tudatunkkal összpontosítanunk kell, hogy pontosan tudjuk mennyi erő kifejtésére van szükségünk különböző gyakorlatok elvégzéséhez.

 

 

3. Mozgás centralizálása/központosítás

A módszer azon alapvetésre épül, hogy minden mozdulat az úgynevezett erőközpontból indul ki, azaz a has-alsó és háti szakasz csípő-fenék központi területből, amely a test középpontját alkotva körülöleli a gerincet, valamint a létfontosságú szervek nagy részét.
Az erő központunk a testünk középpontja, vagyis a törzsünk. A törzsizmok felelősek a testtartásért, mivel a törzs stabilizálja a testet és innen, ebből az erőközpontból kell a mozdulatokat kontrollálni. Ezért a pilates erre nagy hangsúlyt fektet, mert helyes testtartás nélkül nem tudjuk megfelelően kivitelezni a gyakorlatokat.

 

4. Légzés

A minél tökéletesebb mozgás kivitelezéséhez a megfelelő légzéstechnika a kulcs. Minden gyakorlat mozdulataihoz adott ki-és belégzésütem tartozik.
A pilates nagy hangsúlyt fektet a légzésre, mivel ez az első és az utolsó dolog, amit az életünk során megteszünk. A helyes légzés hihetetlen nyugtató erővel bír, csökkenti a stresszt és a vérnyomást, valamint elősegíti a helyes véráramlást és segít az alvásban. A helytelen vagy hanyag lélegzés és a légzés gyakorlatok hiánya nagyban ronthatja az egészségünket, ezért is fontos megtanulnunk hogyan csináljuk helyesen. Pilates közben speciális légzés technikát alkalmazunk, oldalirányú mellkasi légzést. A helyes légzés segít a koncentrációban és testünk kontrollálásában is. A célunk, hogy a mozdulatokat összekössük a lélegzetünkkel. Hogyan is vigyük ezt véghez?

Belégzés: a gerinc megnyúlásakor vesszük a levegőt, orron át a mellkasba lélegzünk, és megtöltjük a tüdőnket levegővel amennyire tudjuk.
Kilégzés: a gerinc hajlításakor szájon át kifújjuk a levegőt, úgy, hogy kipréseljük az összes levegőt, amennyire csak tudjuk és ezt a hasizom aktiválásával, hasunk befelé és egyben felfelé húzásával érhetjük el.

Elsőre nehéz összpontosítani ennyi mindenre, és sokszor előfordul, hogy elfelejtünk lélegezni. Ezt nem akarjuk, ezért fontos, hogy mindig lélegezzünk edzés közben! Ha nem tudjuk, hogy mikor is kell be vagy ki lélegezni akkor se hagyjuk abba, folytassuk a mély lélegzést!

 

 

5. Mozgásfolyamat/áramlás (flow)

Minden gyakorlatnak meg van a saját ritmusa és ezek összekötésével a gyakorlatok áramló mozgássá válnak.
Pilates közben a cél, hogy testünk a legnagyobb kihívást jelentő mozdulatokon keresztül is könnyedén és folyékonyabban mozogjon. Ahhoz, hogy a mozdulatok összeolvadjanak összekötő mozdulatokra és ismételten, levegőre van szükségünk, mivel a lélegzet megakadásával a mozdulat is megakad. Az elme-test kapcsolat párhuzamosan fonja össze az összes testrészünket, hogy testünk kecsesen és egyensúlyban mozoghasson. A pilates az átmentek által válik kecsessé, ezek nélkül a gyakorlatok monotonnak tűnhetnek. 

 

6. Pontosság/precizitás

A gyakorlatok helyes kivitelezése a legfontosabb, inkább kevesebb ismétlésszámmal, de a lehető legtökéletesebben végrehajtva kell dolgoznunk.
A pilates nagyon pontos mozgást igényel. A helyes kivitelezés érdekében érdemes tudnunk a gyakorlatok célját (minden gyakorlatnak meg van a maga célja) kiindulópontját és végpontját. A gyakorlatok folytonos ismétlése által ezek berögzülnek az agyunkba és segít megtörni a már berögzült rossz mozgás formáinkat. Ügyelnünk kell arra, hogy megfelelően és nagy odafigyeléssel végezzünk minden mozdulatot; nem túl gyorsan vagy lendületből dolgozunk, hanem az izmainkból, ez nagyon fontos a balesetek elkerülése végett. A tudatosságunkat cselekvéseink során ápolhatjuk és a precíz mozgás, valamint a testünk vagy a testrészeink megfelelő elhelyezése garantáltan javítja az öntudatunkat is.

 

 

Ha jobban megfigyeljük az egyes pontokat láthatjuk, hogy ezek mind egymásra épülnek és szoros összefüggésben vannak egymással. Az egyik nélkül nincs a másik. Nem könnyű mindenre egyszerre összpontosítani, de ez ne tántorítson el senkit attól, hogy kipróbálja vagy tovább folytassa a pilatest. Ha elkalandozunk edzés közben, akkor amint ezt észleljük, megpróbálunk ismét koncentrálni. Amennyire erőnléti szintünk engedi, úgy végezzük a gyakorlatokat, és idővel már nem is kell ezekre az alapelvekre emlékeztetni magunkat a gyakorlatok végzése során, mivel teljesen beépül majd a tudatunkba.

A pilates a testünk erőnlétének és hajlékonyságának fokozását és javítását kínálja görcsös mozdulatok és erőlködések nélkül, fő célja a test és a lélek egységének megteremtése. Ez a 6 alapelv igazából ami holisztikussá teszi ezt a testmozgást és segít megértetni, hogy hogyan is gyakorlójuk a pilatest a lehető legjobb eredményért mind fizikailag és szellemileg.

 

 

Pillar Icon by Ibrandify Icons

Tartalomhoz tartozó címkék: Pilates hatásai